Under lördagen ägde AIK-galan rum för första gången, närmare bestämt i Solnahallen. Här kommer lite bilder från tillställningen men också lite tips till arrangören.

På lördagen hade jag att välja på att fotografera 50-årsjubileet för min lokala klubb IFK Aspudden-Tellus eller närvara på AIK-galan. Jag valde det senare. AIK är trots allt AIK.

Och det känns som att AIK gör mycket rätt just nu. Inte bara fotbollen, utan även hockeyn ser starka ut (möter Västerås på bortais samtidigt som AIK-Hammarby). Handbollen spelar i högsta serien och en liten sektion som boule har tagit stora kliv. Samma med golfen, har jag förstått, och inte minst vår ganska så nystartade sektion brottning. Så klart att Nordens största och finaste klubb också ska ha en egen gala!

Man har inte gått ut med resultaten på hemsidan än, och det vore fel att dra upp de få priser man kommer ihåg. Men mest prisade blev AIK Brottning. Bland supportrarna hyllades Sol Invitcus för sitt initiativ till att lyfta fotbollslaget med positivitet efter fadäsen i Europa-spelet, och de skänkte prissumman man vann till just brottningen.

Vill ändå lyfta fram att klubbens brottare sedan en tid agerar som matchvärdar på Friends Arena, och man berättade att de pengar man får in för uppdraget går in i sektionen. Riktigt bra på flera sätt, att pengarna stannar inom klubben istället för att lägga pengar på externa vakter.

Det var inte bara de olika sektionerna som hedrades, utan även individer. Vill ändå lyfta fram årets medlem, den godhjärtade mångsysslaren Leo Rubio. Riktigt fint att bli vald till årets medlem, själv var jag nöjd med att bara bli nominerad tillsammans med ett tiotal andra. Grattis Leo, välförtjänt.

Det här var alltså den allra första galan, som startades efter ett supporterinitiativ. Tror bekant att det var Allmänna Supporterklubben som låg bakom, tror man sa det men kan inte svära på det.

Innan galan var det först årsmöte, som jag missade. Och mellan årsmötet och till dess att galan drog igång på allvar kunde man träffa de olika AIK-sektionerna: boxning, fotboll, golf, brottning, boule, basket, friidrott, innebandy, handboll ishockey och bowling. Hoppas jag inte missade någon nu.

Som bonus fanns flera gamla AIK-spelare på plats, där flera av dem var prisutdelare. Magnus Hedman, Daniel Örlund, Pascal Simpson, Nisse Johansson och långtidsskadade Robert Lundström. Och så dj Rasmus ”Raz” Lindvall. Adam Tensta, Queff, Adam Tensta och Dogge Doggelito. Den senare gick jag i skolan med, i Fittja, och han var snäll nog att ge mig skjuts hem efteråt, han skulle ju ändå hem till sitt kära Alby och jag bor på vägen.

Som sagt, det här var första galan. En lyckad sådan, men visst finns det utrymme till förbättring. Det gör det alltid. Utöver att slopa inträdesavgiften, som ändå lär vara en piss i Nilen, tänkte jag komma med lite egna förslag till 2019 års gala:

  • För att kompensera den slopade avgiften, sälj souvenirer och ha hand om mat och dricka själva (fixa spons) istället för att lägga det på catering.
  • Bjud in AIK-företagare som sponsorer. Låt dem få nätverka men också få egna bord för att informera besökarna om sina tjänster. En mindre avgift från varje företagare skulle täcka inträdesförlusten med råge.
  • Lägg galan en helg där det inte är hockeymatch dagen innan och efter och ett fotbollsderby dagen därpå. På så sätt skulle man kunna få dit mer profiler. Dessutom tror jag att många supportrar, inte minst de som jobbar med tifo etcetera, har full fokus på derbyt.
  • Förankra det mer i supportergrupperna. Min gissning är att ganska många lyssnar mer på supportrarna än klubben.
  • Ha mer tävlingar. Locka folk med att vinna matchtröjor, säsongskort, signerade hockeyklubbor etcetera. Sälj lotter och dra in pengar eller ge varje besökare en lott.
  • Det skulle vara skoj att ha en typ ”Mästarnas mästare”. Ta in AIK-profiler som får tävla hos de olika sektionerna. Och krydda med några ”specialevent”.
  • Hockey och andra sektioner i all ära, det är fotbollen som är störst för folk. Dess spelare är störst stjärnor så se till att ha ett gäng ”namn” på plats för autografskrivning och fotografering.
  • Låt supportergrupperna vara på plats och visa upp sig. Man har ju tidigare arrangerat flaggmålning för de mindre vid olika tillfällen.
  • Ta hjälp av oss AIK-fotografer istället för att ta in externt folk. Jag är för övrigt alltid intresserad av uppdrag.
  • Mer AIK-kändisar på plats (vet att de kan vara upptagna).

…och det var väl ungefär det som jag kom på såhär på rak arm. Det finns väldigt många skarpa och påhittiga hjärnor i den här fina föreningen, om det inte redan är gjort så sätt ihop en arbetsgrupp som kan spåna fram idéer och sköta grovjobbet. Jag själv är alltid intresserad av att hjälpa klubben.

Som brukligt, jag blir bara glad om bilderna används med uppge fotograf då (@joakimhall på Insta). Ses på derbyt i eftermiddag.

.